miercuri, 26 iunie 2024

Invitație la lectură - Cărți jubiliare în anul 2024

Biblioteca publica voinescu  26.06.24

 Vă invităm să citiți și să recitiți cărțile (operele) jubiliare din anul 2024 din colecția bibliotecii  publice Voinescu”!










  1. Amintiri din copilărie” de Ion Creangă (1879), 145 de ani de la publicare
  2. „Apus de soare” de Barbu Ștefănescu Delavrancea, (1909) 115 ani de la publicare
  3. Aventurile lui Huckleberry Finn de Mark Twain, (1884) 140 de ani de la publicare
  4. Balada celor cinci motănași de Ion Druță, (1959) 65 de ani de la publicare
  5. Băiețelul din Coliba Albastră” de Spiridon Vangheli, (1964) 60 de ani de la publicare
  6. Cartea junglei” de Rudyard Kipling, (1894) 130 de ani de la publicare
  7. Casa Mare” de Ion Druță, (1959) 65 de ani de la publicare
  8. „Călătorie spre centrul pământului” de Jules Verne, (1864) 160 de ani de la publicare
  9. Cei trei mușchetari” de Alexandre Dumas-tatăl, (1844) 180 de ani de la publicare
  10. Crăiasa zăpezii de Hans Christian Andersen, (1844) 180 de ani de la publicare
  11. Dan, căpitan de plai” de Vasile Alecsandri, (1874) 150 de ani de la publicare
  12. David Copperfield de Charles Dickens, (1849) 175 de ani de la publicare
  13. Delfinul de George Meniuc, (1969) 55 de ani de la publicare
  14. Despot Vodă de Vasile Alecsandri, (1879) 145 de ani de la publicare
  15. Din moși-strămoși de Gheorghe Malarciuc, (1959) 65 de ani de la publicare
  16. Doc de Nicolae Esinencu, (1989) 35 de ani de la publicare
  17. Durere” de Vladimir Beșleagă, (1979) 45 de ani de la editare
  18. Emil și detectivii de Erich Kästner, (1929) 95 de ani de la publicare
  19. „Fântâna Blanduziei” de Vasile Alecsandri, (1884) 140 de ani de la publicare
  20. Guguță – căpitan de corabie de Spiridon Vangheli, (1979) 45 de ani de la publicare
  21. Istoria unui galbân de Vasile Alecsandri, (1844) 180 de ani de la publicare
  22. Împăratul muștelor de William Golding, (1954) 70 de ani de la publicare
  23. „Legământ” de Grigore Vieru, (1964) 60 de ani de la publicare
  24. Mara” de Ioan Slavici, (1894) 130 de ani de la publicare
  25. Mary Poppins de Pamela L. Travers, (1934) 90 de ani de la publicare
  26. Morcoveață” de Jules Renard, (1894) 130 de ani de la publicare
  27. O scrisoare pierdută” de Ion Luca Caragiale, (1884) 140 de ani de la publicare
  28. Pantalonia – țara piticilor de Spiridon Vangheli, (1989) 35 de ani de la publicare
  29. Pământ al oamenilor de Antoine de Saint-Exupéry, (1939) 85 de ani de la publicare
  30. Reineke vulpoiul” de Johann Wolfgang von Goethe, (1794) 230 de ani de la publicare
  31. Revedere de Mihai Eminescu, (1879) 145 de ani de la publicare
  32. Roșu, galben și albastru” de Ion Minulescu, (1924) 100 de ani de la publicare
  33. Spartacus de Raffaello Giovagnoli, (1874) 150 de ani de la publicare
  34. Stăpânul inelelor de John Ronald Reuel Tolkien, (1954) 70 de ani de la publicare
  35. Suferințele tânărului Werther de Johann Wolfgang von Goethe, (1774) 250 de ani de la publicare
  36. Toamna porumbeilor albi de Dumitru Matcovschi, (1979) 45 de ani de la publicare
  37. Toiagul păstoriei” de Ion Druță, (1984) 40 de ani de la publicare
  38. Trei într-o barcă fără a mai socoti și câinele de Jerome K. Jerome, (1889) 135 de ani de la publicare
  39. Viața lui Ștefan cel Mare de Mihail Sadoveanu, (1934) 90 de ani de la publicare
  40. Vrăjitorul din Oz de Lyman Frank Baum, (1899) 125 de ani de la publicare
  41. „Zodia Cancerului sau Vremea Ducăi-Vodă” de Mihail Sadoveanu, (1929) 95 de ani de la publicare.

Revistă bibliografică: Scriitori născuți în luna iunie

 

Revistă bibliografică: Scriitori născuți în luna iunie

Prima lună de vară ne aduce vacanța multașteptată. Chiar dacă vom fi în vacanță, să nu uităm de cărți, care ar trebui să ne fie prieteni nelipsiți. În continuare vă prezentăm scriitorii născuți în iunie, în speranța că veți lectura câte ceva din opera lor. 


Mircea Cărtărescu (1 iunie 1956) – scriitor român. Mircea Cărtărescu a debutat cu poezii la Cenaclul de Luni și în România Literară în anul 1978, coordonat de profesorul Nicolae Manolescu, și în volum în antologia Aer cu diamante, dar a citit și proză la Cenaclul de proză „Junimea” condus de Ovid S. Crohmălniceanu. Actualmente, Mircea Cărtărescu este conferențiar universitar la Catedra de literatură română a Facultății de Litere a Universității din București 

Opere: Visul chimeric; Frumoasele străine; Parfumul aspru al ficțiunii; Vreau să-mi spui, frumoasă Zaraza etc.

fragment din cartea „De ce iubim femeile”
…Pentru că merg pe stradă drepte, cu capul sus, cu umerii traşi înapoi şi nu răspund privirii tale cînd le priveşti ca un maniac.
Pentru că se trag din fetiţe.
Pentru că au un fel de a gîndi care te scoate din minţi.
Pentru că iau viaţa în serios, pentru că par să creadă cu adevărat în realitate.
Pentru că sunt femei, pentru că nu sunt bărbaţi sau altceva.
Pentru că din ele-am ieşit şi-n ele ne întoarcem…
Cărtărescu, Mircea. De ce iubim femeile / Mircea Cărtărescu. – București: Humanitas, 2009. – 170 p.

Federico Garcia Lorca (5 iunie 1898) – a fost un poet, prozator și dramaturg spaniol. Este considerat poetul național al Spaniei, dar și un mare poet universal. Lirica sa este una deosebită, cu fundament în creația populară hispanică și rezonanțe de meditații filosofice universale. Capodopera poetului este Romancero gitano.

Volume publicate: Cartea de poeme, Câtece țigănești, Nunta însângerată, Yerma, Poetul la New York.

fragment din „Cântec de călăreț”

„Cordoba. Singură și depărtată 

Negru-i calul, luna toată,
și-n desaga mea, măsline.
Deși drumu-l știu, stiu bine
n-ajung la Cordoba vreodată.
Peste câmp, prin vânt ce bate,
calul negru, rosă luna.
Dintr-a Cordobei cetate
moartea mă privește-ntr-una”…

Aleksandr Sergheevici Pușkin (6 iunie,1799), a fost un poet și dramaturg clasic rus din perioada romantică, considerat a fi cel mai mare poet rus și fondatorul literaturii ruse moderne. Pușkin a fost inițiatorul folosirii dialectului local în poeziile și piesele sale, creând un stil propriu de amestec al narațiunii cu teatrul, idila și satira. În 1820 vede lumina tiparului primul său poem, Ruslan și Ludmila. Poetul devine incomod din pricina scrierilor lui antidespotice, ca urmare, în același an, pentru a evita deportarea în Siberia, se mută la Chișinău unde va locui până în 1823.
fragment din „Amintire” 

„Când zarva zilei se preface-n șoapte,
Și-n pietele, de liniște-acum pline,
Și-așterne umbră străvezia noapte,
Iar somnul cu răsplata trudei vine,
Atunci începe truda mea și chinul,
Și ceasurile picură-n tăcere:
În nemișcarea nopții simt veninul”…


George Călinescu (19 iunie 1899, București) a fost critic, istoric literar, scriitor, publicist, academician român, personalitate enciclopedică a culturii și literaturii române, de orientare, după unii critici, clasicizantă, după alții doar italienizantă sau umanistă. Este considerat drept unul dintre cei mai importanți critici literari români din toate timpurile, alături de Titu Maiorescu sau Eugen Lovinescu.A fost profesor universitar la Facultatea de Litere din Iași și la Facultatea de Litere și Filozofie din București. Este autorul unor studii fundamentale despre scriitori români (Viața lui Mihai Eminescu, Opera lui Mihai Eminescu, Viața lui Ion Creangă ș.a.). Publică, dupa 1945, studii și eseuri privind literatura universală (Impresii asupra literaturii spaniole, Scriitori străini). S-a afirmat și ca scriitori (Enigma Otiliei, Arca lui Noe, Cartea nunții etc)          

fragment din „Enigma Otiliei”

…”În fond, fata părea intimidată. Felix îi inspira un respect paralizant și se silea să iasă din frivolitățile obișnuite. Îl întreabă despre viața universitară, despre colege. Felix îi spune despre toate amabil, dar, băgând de seamă că devine pedant, se orpi. Voia să găsească un cuvânt potrivit”…
Călinescu, George. Enigma Otiliei. George Călinescu. – București, 2006. – 335


Dan Brown ( 22 iunie 1964) ste un autor american

 de thrillere detective de senzație. Brown este interesat de criptografie, chei și coduri, care sunt o temă recurentă în poveștile sale. Până în prezent, cărțile sale au fost traduse în peste 40 de limbi.Primele trei romane ale lui Brown au avut puțin succes, cu mai puțin de 10.000 de copii fiecare, dar cel de-al patrulea, Codul lui Da Vinci, a devenit un besteseller răsunător, intrând în topul de la New York Times Best Seller list în prima săptămână după ce a fost publicată, în 2003. Acum, este considerată ca fiind una dintre cele mai cunoscute/populare cărți din toate timpurile, cu 60,5 milioane copii vândute în toată lumea până în anul 2006

fragment din cartea „Îngeri și Demoni”
…”Arhivele secrete ale Vaticanului sunt situate la capătul îndepărat al Curții Borgia, pe culmea unei coline ce urcă de la Poarta Santa Ana. Ele adăpostesc peste 20 000 de volume și se spune că aici se află adevărate comori, precum jurnalele lipsă ale lui Leonardo da Vinci și chiar cărțile nepublicate vreodată ale Bibliei”…
Brown, Dan. Îngeri și Demoni / Dan Brown. – București, 2010. – 567 p.

Antoine de Saint Exupery (29 iunie 1900) romancier, eseist și reporter francez, aviator căzut pe frontul antifascist. S-a făcut cunoscut unui cerc larg de cititori în special datorită povestirii „Le Petit Prince“ („Micul Prinț“, 1943), una din cele mai răspândite cărți din lume, tradusă în circa 110 limbi. Alte opere: „Curierul de Sud“, „Zbor de noapte“, „Pilot de război“ redau tema războiului…A murit la 31 iulie 1944, deasupra Mării Mediterane

citate din „Micul Prinț”

  • Daca vrei sa construiesti un vapor, sa nu incepi prin a-i trimite pe oameni dupa lemne, cuie, unelte, sfori si alte materiale. Invata-i intai sa tanjeasca dupa marea indepartata, nesfarsita.
  • Limpede nu vezi decat cu inima. Miezul lucrurilor nu poate fi vazut cu ochii.
  • Orice viata este un miracol
  • A te judeca pe tine insuti este mult mai greu decat a-i judeca pe altii. Daca ajungi sa te judeci cum trebuie, inseamna ca esti intr-adevar un om intelept

Luigi Pirandello (28 iunie 1867). Dramaturg, romancier, poet și eseist italian, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură pe anul 1934. Creația sa cuprinde versuri (Veselul întristat, Elegii renane, Primăvara Pământului) romane (Unul nici unul, o sută de mii, Șalul negru, Bărbatul ei) nuvele (Iubiri fără iubire, Viața goală, Albe și negre) 




Revistă bibliografică

 

Scriitori contemporani din R. Moldova : revistă bibliografică

La ora actual literatura din Republica Moldova se caracterizează printr-o adevărată diversitate de personalităţi literare, prin stiluri de creaţie diferite, prin dezvoltarea cu succes a tuturor genurilor şi speciilor literare, prin căutări şi realizări în domeniul limbajului şi în acela a formei artistice.
Autorii edițiilor prezentate mai jos au reușit să se exprime original şi emoţionant, surprinzând cu inepuizabila lor vitalitate. Sunt cărți despre oameni, despre noi, despre realitatea de acum şi dintotdeauna,  raportată la viziunea scriitorilor.

Busuioc, Aureliu. Şi a fost noapte… – Chișinău:Cartier, 2012. – 125 p.

„Vreau să mă pregătesc de cele veşnice, pentru că, dacă mi-am trăit viaţa fără niciun Dumnezeu, e timpul ca spre sfârşit să mă întorc la drumul cel drept şi să încerc să-l pătrund până la sfârşit, aşa cum a hotărât Dumnezeu în prima lui hotărâre. Nu ştiu dacă am să reuşesc. În orice caz, vreau să las în urma mea o amintire plină de… nici nu ştiu de ce… De fapte mai mult sau mai puţin bune, de hotărâri mai mult sau mai puţin idioate, de tot ceea ce este viaţa unui om, la urma urmei.
(…) vă doresc să fiţi sănătoşi, să fiţi dârji, bravi, să luaţi cele mai potrivite hotărâri, pentru că cea mai măruntă hotărâre îţi poate întoarce viaţa în altă direcţie. Şi nu uitaţi să vă iubiţi, pentru că dragostea este cea mai frumoasă parte a vieţii, şi unde nu este dragoste, nu este nimic.
Să trăiţi, să fiţi sănătoşi şi să fiţi întotdeauna îndăgostiţi.‟
   Fragment din discursul lui Aureliu Busuioc, rostit la lansarea romanului Şi a fost noapte…, în 17 mai 2012, la Librăria din Centru din Chişinău.

Busuioc, Aureliu. Pactizând cu diavolul. – Chișinău: Cartier, 2013. – 270 p.

„Personajul principal al romanului, Mihai Olteanu, naratorul, îşi numeşte confesiunile însemnările unui martor. Biografia sa urmează, până la un punct, linia biografică a autorului. Ar fi însă o greşeală să punem între ei semnul identităţii. Din simplul motiv că eroul a fost modelat după un repertoriu tipologic în care figurează mai mulţi inşi trăitori în epocă. În literatură, aceste persoane se numesc arhetipuri.
Titlul, uşor publicistic ‒ Pactizând cu diavolul ‒ , nu străluceşte prin originalitate, dar se remarcă prin directitudine. Transparenţa lui este cea mai bună recomandare pentru un cititor avid să afle totul dintr-o sursă bine documentată şi credibilă artistic.‟ Eugen Lungu

Matcovschi, Dumitru. Morţilor, vă iubesc.- Chișinău: Profesional Service, 2011.-128p.

Scriu pentru cei care nu se uitâ cu ochii pe dos. Pentru cititorii mei.Plângem la fel, râdem la fel, ne purtăm greu povara, de piatră e crucea. Basarabia a fost şi este patria lor. Basarabia a fost şi este patria mea.Şi pinea e mai dulce la vad,  la Nistru, la Mărgioară, şi graiul e mai miezos, şi aerul e mai purificator, şi eu nu plec  nicăeri de aici, nu-mi părăsesc locşorul sfânt- scria poetul pentru noi.
Galaicu-Păun, Emilian. A-Z best. – Chișinău:Arc, 2012. – 140 p.
O trestie în vîrful căreia e înfipt un cap de Christ romantic: acesta e Emilian Galaicu-Păun pe stradă. Dar nici trestia, nici chipul christic, îmbinate într-o hieratică dezinvoltă, nu rămîn o strictă emblemă civilă, pur stradală. Din contră, ele participă profund la poezie, atît la structura tematică a acesteia, cît şi la dialectica şi freatica viziunii. Pe primul nivel, corporalitatea e explorată în metodă simbolică, în vreme ce sacralitatea e consacrată în metodă realistă; pe al doilea ele se contopesc într-o scriitură corporală a iluminărilor sau într-o scriitură iluminată a senzaţiilor. Iar cele două scriituri se împletesc, la rîndul lor, pînă la indistincţie, într-un fel de stihialitate dezlănţuită a imaginarului, descărcat în ample tensiuni expresioniste în care revelaţia are concreteţea imediată a spasmului, iar spasmul are gramatica diafană – şi atroce totodată – a misterului. Iese astfel o poezie de înalt voltaj şi de ample convulsii – sau cutremure – atît ale fiinţei, cît şi ale limbajului; o poezie parcă abia scăpată din teroarea viziunii şi care răsfrânge în pagină o panică vag controlată a propriei furori imaginative. Al. Cistelecan

Cibotaru, Mihail Gh. Bătăuşul. Un rătăcit printre străini. – Chișinău: Arc, 2013. – 112 p.

„Lucrarea lui Mihail Gh. Cibotaru Bătăușul este un (micro)roman-confesiune, care oferă filmul unor evenimente bulversante, răscolitoare, comasate într-un singur destin, zis Alexandru Basarabu-Căruntu (poreclit sugestiv Bătăușul). Realmente, acest destin vizează o generație programată de un regim satanic și metamorfozată de schimbarea la față a aceluiași sistem. Acest tânăr cu minte ageră, înverșunat și cu un simț exagerat al neîmpăcării cu toată lumea, este un model aproape perfect al unui neam trezit dintr-un somn hipnotic. Evadat din acel coșmar inoculat, personajul caută cu disperare să-și recapete nu doar identitatea, ci și imunitatea firească…” Claudia Partole
  
LECTURĂ PLĂCUTĂ!

Activitate culturală

 La mulți ani , IE !

🎉
Ești a noastră mândrIE
Și-a noastră identitate
Pentru , ETERNITATE ! 💙💛❤
Purtăm IE cu mândrie!🇦🇩💙💛❤
Susținem valorile și tradițiile care ne pot defini identitatea. Cu ocazia Zilei Naționale a IEI , să îndemnăm pe fiecare cu spirit patriotic să transmită mai departe generațiilor viitoare moștenirea culturală impresionantă pe care o împărtășim ca țară și ca neam!💙💛❤
Biblioteca publica voinescu
Bibliotecă

Activitate culturală

 Biblioteca Publică Voinescu 24.06.24

Momente din activitatea ,, Voinescu - Poartă IE cu mîndrIE "♥️
Biblioteca publica voinescu
Bibliotecă

Activitate culturală

  Biblioteca Publică Voinescu 17.04.25 La Biblioteca Publică Voinescu a fost organizat un atelier de creație dedicat sărbătorilor de Paște, ...